Uncategorized

Historia sukcesu McDonalds

Posted by admin

Cześć, tu Szymon ze szkolawygrywania.pl Popraw jakość życia. Prawie 40 tysięcy restauracji w ponad 100 krajach. Olbrzymie zyski i marka znana na całym świecie. Gdy bracia McDonald zakładali restaurację na pewno nie mieli takich liczb w głowie. Dlaczego McDonalds okazał się takim dużym sukcesem? Jak do tego doszło? Zapraszam do oglądania

McDonalds tak jak wspomniałem wcześniej zostało założone przez dwóch braci przez Ryśka i Maurycego(a właściwie Richard and Maurice) McDonaldów we wczesnych latach 40 dwudziestego wieku czyli firma ma już ponad 80 lat. Pierwsza restauracja została otwarta w San Bernandino w Kalifornii. Na początku to była przydrożna restauracja jak każda inna w Ameryce. Jednak w 1948 roku bracia postanowili zmienić system i przebudowali restaurację. Gdy ponownie ją otworzyli to restauracja działała zgodnie z ‘Speedee Service System” który polegał na tworzeniu dań jak na linii produkcyjnej w fabryce. Ten system pozwolił na tworzenie prostych dań w sposób ekstremalnie szybki, hurtowy oraz tani.

Reklama polegała na tym że u nich zjesz tanio i danie dostaniesz bardzo szybko(słynny hamburger za 15centów w minutę). I ten system działał. Zrobili z restauracji fabrykę i sprawnie działającą maszynę. I to zadziałało na tyle że aby spełnić oczekiwania rynku to bracia McDonald zaczęli zastanawiać się nad franczyzą.

Czasem w życiu mówi się że aby odnieść sukces to trzeba trafić na odpowiednich ludzi. I tutaj sytuacja była podobna. W 1954 roku Ray Kroc, sprzedawca maszyn do tworzenia szejków miał ciężko. Sprzedaż maszyn była coraz gorsza poza jedną sytuacją. Restauracja McDonalds zamówiła 8 maszyn gdy inni przestali je zamawiać. To zaciekawiło sprzedawcę i postanowił że pojedzie i zobaczy co to za restauracja.

Gdy ją zobaczył to od razu kliknęło. Z resztą oddajmy głos samemu Rayowi

Byłem zdumiony. Serwowali hamburgery za 15 centów, frytki po 10 centów i szejki po 20centów. I w sumie nie było nic więcej w menu. I wtedy stwierdziłem, to dla mnie!

Ray Kroc

Ray od razu zauważył olbrzymi potencjał restauracji. Bracia napomknęli o franczyzie i o tym że poszukują agenta który sprzeda ich franczyzę po kraju. Rayowi nie trzeba było dwa razy powtarzać. Miksery do szejków słabo się sprzedawały, restauracja miała olbrzymi potencjał więc z automatu Kroc zaoferował swoje usługi. Od razu na starcie postawił ambitny cel postawienie 1000 restauracji od wybrzeża do wybrzeża.

W pierwszym roku nasz bohater otworzył 18 restauracji. Wiedział że sukces restauracji jest w systemie szybkiej produkcji dlatego kładł duży nacisk na standardy. Dlatego stworzył 75stronnicowy podręcznik który tłumaczył każdy najmniejszy aspekt funkcjonowania restauracji.

Potem zauważono że lokalizacja jest równie kluczowa więc do standardu funkcjonowania dołożono wymagania dotyczące lokalizacji.

Po jakimś czasie Ray chciał wdrażać kolejne usprawnienia lecz bracia nie chcieli wyrażać na to zgody. Doprowadziło to do tego że Kroc zaproponował że wykupi McDonalds. Maurycy i Rysiek zaproponowali 2,7miliona dolarów na co Kroc się zgodził i w 1961 roku został właścicielem sieci restauracji McDonalds.

Reszta historii już jest dosyć prosta. W 1963 powstała twarz sieci czyli słynny klaun w latach 60-tych też powstało słynne logo. W 67 otworzono pierwszy lokal za granicą(w Kanadzie) a 68 dodano do menu BigMaca. 1975 uruchomiono pierwszego McDrive a pierwsze McDonalds w Polsce uruchomiono w 1992 roku w Warszawie.

Przydługawy rys historyczny mamy za sobą. Przejdźmy więc przez powody sukcesu.

Wizja

Pierwszym składnikiem sukcesu jest wizja ich pierwotnych właścicieli. Stworzyli prostą restaurację z prostym menu i daniami które zawsze były takie same, tanie i serwowane bardzo szybko. Drugim składnikiem sukcesu była wizja kolejnego właściciela który zauważył olbrzymi potencjał franczyzowy i zaczął rozprzestrzeniać restauracje na cały kraj i świat z zastrzeżeniem że wszystkie restauracje będą takie same. Kroc odważył się mierzyć wysoko i odważył się podążać za tą olbrzymią wizją.

Podejście systemowe

Kolejny składnik to systemy działania każdego lokalu. Wszystkie mają taki sam wygląd. Standaryzowany rozmiar. Takie same dania. I identyczny sposób ich przygotowywania. Od samego początku przyświecała tam zasada „Kiedy osiągniesz sukces raz, to stwórz system aby powtarzać ten sukces cały czas.

Solidność

Niezależnie od tego gdzie pójdziesz do McDonalds to wszędzie to jedzenie będzie takie samo. To podkreśla wizję Raya Kroca którą miał na początku. McDonalds kładzie olbrzymi nacisk na to aby każda kolejna franczyza była zgodna z wytycznymi dlatego gdy klienci idą do McDonalds to od razu wiedzą czego się tam spodziewać.

Innowacja

Solidność i podejście systemowe nie oznacza że McDonalds jest ciągle takie samo. Wręcz przeciwnie. Sieć jest bardzo innowacyjna od samego początku swojego istnienia. Zacznijmy od systemu braci McDonald który był innowacyjny po kolejne rzeczy typu dokładne podręczniki dla franczyzobiorców, McDrive a na ekranach do tworzenia zamówienia kończąc.

Wyciąganie wniosków

Zauważ jak wiele razy McDonalds było atakowane wieloma zarzutami, pozwami sądowymi itd. I za każdym razem sieć się broni. Ale to nie jest tylko obrona i koniec. Po obronie firma poprawia swoje działanie na przyszłość. Usprawnia procesy i dzięki temu jest antykrucha i nie da się jej pokonać.

No i to by było na tyle jeśli chodzi o to wideo. Standardowo zapraszam do mojego newslettera gdzie co niedziela wysyłam za darmo materiały premium z tematyki rozwoju osobistego dodatkowo bardzo dobrze wiesz jak działa ten serwis. Abym się rozwijał to potrzebuje twojego lajka oraz komentarza więc kliknij i skomentuj aby moja praca nie szła na marne. Dzięki za oglądanie i do następnego! Cześć!

Related Post

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.