Większość książek o pieniądzach ciągle powtarza o tym że jedyną drogą do finansowej wolności jest własny biznes. I ok. W większości przypadków jest to prawda. Jednak to nie jest tak że będąc pracownikiem nie da się zarabiać dobrych pieniędzy. Często jest tak że praca dla kogoś to bardzo ciekawa kariera, wiele przygód i za tym idące godne zarobki.
Jednak aby taka sytuacja powstała to trzeba być pracownikiem który się wyróżnia i wsiada na karuzelę ludzi którzy stają się wyjątkowymi managerami lub ekspertami dowożącymi najważniejsze i najciekawsze projekty.
I to nie jest tak że tacy ludzie się po prostu rodzą. Idealnym pracownikiem się nie rodzisz. Idealnym pracownikiem się stajesz. Stajesz się nim poprzez wykształcenie w sobie odpowiednich kompetencji, umiejętności i cech osobowościowych. I najfajniejsze w tym wszystkim jest to że wszystkie te cechy możesz w sobie z łatwością wykształcić.
W tym wideo przedstawiam cechy idealnego pracownika po których wykształceniu staniesz się człowiekiem rozchwytywanym na rynku pracy. Nie przedłużając. Zapraszam do oglądania.
1. Silne podejście do biznesu
Pracodawca czyli człowiek który jest właścicielem biznesu i zarabia na wyniku jaki jego biznes dostarczy i pracownik czyli osoba która zarabia na pensji mają dwa różne podejścia do biznesu. Pracownik ma w nosie terminy, nie obchodzi go wynik tu i teraz a klienta czyli osobę która jest odpowiedzialna za to czy on dostanie pensję czy nie ma w nosie.
Pracodawca z drugiej strony ma całkowicie inne podejście i poszukuje pracowników z podejściem które jest zbliżone do jego schematu myślenia. Dlatego jak chcesz być dobrym pracownikiem to musisz mieć trzy super ważne cechy. Te cechy to
- Silne poczucie pilności zrozum to że termin jest wyznaczany po to aby był on dotrzymany. Prędkość dostarczania produktów i usług rodzi pieniądze. Dlatego dowoź tematy przed terminem.
- Świadomość w stylu „Jestem w biznesie a nie w firmie” zrozum że pracujesz po to aby firma zarobiła jak najwięcej pieniędzy a nie po to abyś otrzymał wypłatę. Twoja pensja musi się zwracać. Najlepiej kilkukrotnie.
- Etyka pracy wyróżniający się pracownik pojawia się w pracy wcześnie i zawsze jest gotowy do pracy. Pracuje dużo, ciężko i rozumie co się do niego mówi szybciej niż szef tłumaczy. Dodatkowo zawsze jest solidny. Najlepszy przykład to spóźnianie się na spotkania. Jak ktoś się spóźnia to pokazuje że nie jest zaangażowany.
- Szacunek do klienta klient to osoba która inwestuje swoje pieniądze w ciebie. Główną misją każdego pracownika powinno być służenie klientowi najlepiej jak potrafi.
- Brak strachu każdy zna powiedzenie żadnej pracy się nie boi. Idealny pracownik właśnie taki jest. Nigdy nie powie że czegoś nie zrobi. Nie mówię że masz udawać że umiesz coś czego nie umiesz. Ale zawsze możesz powiedzieć że chętnie się nauczysz i to jest idealna okazja.
- Sprawiaj aby twój szef wyglądał dobrze podstawowa zasada przetrwania każdego pracownika twoim zadaniem jest wspierać szefa i sprawiać aby twój szef wyglądał dobrze. Jak tego nie dasz szefowi to będzie problem.
- Inicjatywa ostatnia cecha to inicjatywa. Jeśli chcesz się rozwijać, chcesz awansować to musisz wychodzić przed szereg i brać inicjatywę. Wyrażaj chęć udziału w różnych projektach. Wyrażaj chęć brania na siebie różnej pracy i poszerzania swoich kompetencji. Tylko w ten sposób się rozwiniesz i awansujesz. Siedząc cicho jak mysz pod miotłą nie osiągniesz swojego celu.
2. Plan na karierę
Zanim zaczniesz cokolwiek zmieniać w swoim zachowaniu to musisz odpowiedzieć sobie na jedno zasadnicze i najważniejsze pytanie. To pytanie to „Kim chce się stać?”. Kim chcesz być w przypadku swojej kariery pracowniczej. Chcesz być szefem? Chcesz być ekspertem? Wykonaj kilka ćwiczeń planujących twoją karierę. Jest ich masa i są one dość skuteczne. Jak jesteś leniwy to krótka synteza z takich ćwiczeń. Te ćwiczenia odwołują się do oceny swoich predyspozycji w stylu
- Czy bardziej się nadaję do dowodzenia innymi odgórnie czy lepiej sobie radzę w komunikacji i wywieraniu wpływu w sposób pośredni
- Czy lepiej zapobiegam i rozwiązuję problemy czy może lepiej dowożę tematy a późniejsze problemy są dla mnie mniej sexowne
- Jak u mnie z pewnością siebie, odpornością na stres, braniem na siebie odpowiedzialności czy elastycznością i odpornością na zmieniające się środowisko.
Po przejściu przez takie pytania masz już ugruntowane jakieś przekonanie o sobie i wtedy odpowiadasz na pytania w stylu:
- W jakim rodzaju miejsca chciałbym pracować? Typu wielkość firmy, ilość pracowników, miejsce pracy czy może zdalnie, rodzaj pracy, w jakim klimacie firma ma pracować itd.
- Z jakimi wyzwaniami chce sobie radzić w pracy? Produkcja? Sprzedaż? Wsparcie klienta? Projektowanie czegoś? Jaka branża?
- Moje oczekiwania finansowe. Ile chce zarabiać na start? Ile po roku? Ile po 5 latach pracy?
W momencie gdy odpowiesz sobie na pytanie kim chcesz być to poznasz odpowiedź na to co musisz robić aby do tego dążyć i progresywnie awansować w kierunku celu swojej kariery. Odpowiedź na to pytanie sprawi że będziesz wiedzieć na które cechy z punktu pierwszego mocniej nacisnąć.
3. Mocne uniwersalne kompetencje
W momencie gdy już masz odpowiednie podejście do pracy oraz wiesz w jakim kierunku chcesz podążać to masz połowę sukcesu za sobą. Dalsze kroki to rozwijanie siebie i wyczekanie odpowiedniego momentu. Wyróżniamy 31 uniwersalnych kompetencji które wykorzystuje się w pracy i warto je rozwijać. W zależności od zawodu w którym chcesz zmierzać nacisk na te kompetencje będzie inny. Aby trochę to uprościć to podzieliłem te 31 kompetencji na podkategorie i kilka uogólniłem.
Wyróżniamy:
- Wspieranie innych i zarządzanie -> Tu mamy umiejętności które kreują managerów niższego szczebla. Takie osoby są turbo ważne w każdej firmie i w większości przypadków to one są odpowiedzialne za cały sukces. U tych osób wyróżniamy takie umiejętności jak
- Ustalanie na czym się skupiać
- Motywowanie innych
- Praca w grupie
- Budowanie innych
- Pilnowanie efektywności innych
- Budowanie zespołów
- Wyznaczanie celów i ich egzekwowanie
- Zarządzanie projektami(czyli umiejętność pilnowania aby projekt bezpiecznie dojechał do końca z uwzględnieniem wszystkich niuansów)
- Kompetencje strategiczne -> Tu mamy przeważnie managerów wyższego szczebla którzy kreują całą organizację i kierunek w którym ma ona zmierzać. U tych osób wyróżniamy
- Zarządzanie zmianą
- Proaktywność(czyli myślenie o przyszłych konsekwencjach)
- Przedsiębiorczość (czyli znajdywanie nowych sposobów na zarabianie)
- Innowacyjność
- Umiejętność podejmowania trudnych decyzji)
- Komunikacja czyli umiejętność która przydaje się każdemu od managera po sprzątaczkę. W tej dziedzinie wyróżniamy
- Budowanie kanałów komunikacji
- Dbanie o jakość komunikacji
- Umiejętności perswazji
- Wyciąganie informacji z innych(czyli aby ludzie otwarcie mówili to co ich boli)
- Orientacja na klienta czyli coś co każdy powinien mieć ale nie każdy ma. Są to umiejętności które często przeważają kto ma awansować a kto nie. Na orientację się skład
- Wiedza czego chce klient
- Wiedza o rynku
- Wiedza o pozycji firmy)
- Informacje umiejętności ludzi którzy pracują na analitycznych stanowiskach przydają się każdemu. Wyróżniamy
- Umiejętność pozyskiwania informacji
- Analityczne myślenie
- Myślenie koncepcyjne
- Zarządzanie sobą czyli to co dotyczy każdego niezależnie w pracy i poza nią. Wyróżniamy
- Pewność siebie
- Odporność na stres
- Wiarygodność,
- Elastyczność w przypadku zmieniającego się środowiska
- Wiedza techniczna czyli umiejętności potrzebne w danym zawodzie jak np. programowanie czy prawo w przypadku prawników
W zależności od swojego wyboru kariery musisz wybrać to co jest najważniejsze w twoim zawodzie. W zależności od tego wybierasz konkretny zestaw umiejętności i go w sobie budujesz. Czy to będzie wiedza techniczna i wspieranie innych? A może zarządzanie sobą i kompetencje strategiczne. Ocena należy do Ciebie.
Oczywiście wypracowanie sobie takich umiejętności nie jest łatwe. I nikt nie obiecywał że będzie łatwo. Będziesz musiał ciężko pracować i rozwijać te kompetencje. Aby to zrobić to trzeba ruszyć dupę i pokonywać swoje lenistwo. A w tym jak to zrobić pomoże Ci moje darmowe szkolenie wideo „Jak zbudować system który zwycięża z lenistwem” link do szkolenia w opisie filmu.
Wracając do twojej kariery jest przed nami ostatni punkt czyli
4. Wyczekanie odpowiedniego momentu
Nikt nie da Ci jako osobie z ulicy pozycji prezesa firmy. Musisz na tą pozycję zapracować i bardzo często jest tak że musisz na nią zapracować pracując na niższych stanowiskach przez wiele lat. Jednak też nie jest tak że ktoś weźmie Cię z niskiego stanowiska i zaproponuje nową pozycję od tak bo uzna ze zasłużyłeś. Oczywiście zdarzają się takie przypadki ale niestety jest to mniejszość. W większości przypadków jest tak że wyższe stanowisko musisz sobie wypracować.
W zależności od wielu firm od ich rozmiaru i procesów wygląda to różnie. Może to być
- wewnętrzna lub zewnętrzna rekrutacja prowadzona oficjalnie
- ogłoszenie że firma szuka chętnego do projektu
- po prostu sytuacja wygląda tak że pojawia się zapotrzebowanie i wyższy management w gabinetach decyduje co robić
W takiej sytuacji twoim zadaniem jest wystawienie się jako opcja. Składaj CV w ogłoszeniach, zgłaszaj się jako chętny. Poproś szefa o spotkanie i powiedz mu że chętnie weźmiesz robotę po kierowniku który odszedł i daj jasne argumenty dlaczego warto dać tą pozycję akurat tobie. Z drugiej strony bądź aktywny na rynku pracy. Rozglądaj się za ofertami różnych stanowisk które są wyższe od obecnego i chodź na rekrutację. Oferta pracy z innej firmy to bardzo często szansa do awansu w obecnej firmie bo masz silny argument w postaci albo awans albo odchodzę.
Jednym zdaniem aktywnie wyczekuj momentu. Szczęście odwiedza przygotowanych. W końcu trafi się okazja i ty awansujesz. Bądź cierpliwy i zdyscyplinowany a więcej o dyscyplinie opowiadam w moim wideo samodyscyplina wyjaśniona w 6 minut. Link do wideo wrzucam na ekran po prawej stronie.