Uncategorized

Jak rozmawiać z trudnymi ludźmi

Posted by admin

Narzekacz, Agresor, Rozpraszacz, Wybuchowiec, Osądzacz czy Pasywno-agresywny. Niezależnie od tego na jaki rodzaj ciężkiego przypadku trafiłeś to czasem musisz porozmawiać z taką osobą. I z każdym można sobie poradzić. Ja jestem Szymon ze szkolawygrywania.pl gdzie pomagam innym poprawić jakość swojego życia i w tym wideo opowiem ci o jak tego dokonać.

Zanim zaczniesz rozmawiać z taką osobą to musisz mieć odpowiednie nastawienie. Aby to nastawienie było dobre to przygotowałem kilka punktów które to opisują.

1. Nie próbuj nikogo zmienić

Nie jesteś od tego żeby kogoś zmieniać. Idziesz do takiej osoby załatwić określony cel. Wszystkie komentarze, oceny i inne tego typu uszczypliwości dotyczące zachowania zachowaj dla siebie.

2. Ustal swoje granice

Musisz wyraźnie dać znać że szanujesz daną osobę ale oczekujesz tego samego w zamian i nie będziesz akceptować różnych zagrywek poniżej pasa. Żadne krzyki i obraźliwe hasła sprawią że opuścisz taką rozmowę.

3. Pamiętaj że każdy ma swój punkt widzenia

Nawet jeśli nie zgadzasz się z punktem widzenia tej osoby to pamiętaj o tym że za czyimś punktem widzenia kryje się jakiś powód dlaczego dana osoba robi tak a nie inaczej.

4. Bądź zwięzły

Nie ma sensu się tłumaczyć. Stosuj proste zdania i proste komunikaty i skupiaj się na tym co istotne. Nie ma sensu schodzić na inne tematy.

5. Stosuj bezpieczny język

Bezpieczny język czyli język który nie wprowadza w żadne pułapki dyskusyjne. Przykłady

  • Nie przyklejaj nikomu łatek. Zamiast mówić że ktoś jest taki i owaki powiedz jak się czułeś gdy ktoś się zachował w określony sposób.
  • Używaj stwierdzeń zawężających czyli „Podać panu colę czy wodę?” w takiej sytuacji człowiek wybiera z tego co ty chcesz mu dać.
  • Stwierdzenia uspokajające agresora. Gdy ktoś chce twoją pomoc ale jest w tym agresywny i krzyczy to możesz powiedzieć coś w stylu. „Bardzo chcę panu pomóc ale nie będę pomagał gdy będzie pan na mnie krzyczeć. Czy może zróbmy sobie małą przerwę na uspokojenie?”
  • Zdania zapewniające „Wiem że dla pana jest to bardzo frustrujące i bardzo pana przepraszam ale nie uda nam się dzisiaj naprawić pańskiego samochodu”. Daj znać drugiej osobie że rozumiesz że sytuacja jest kiepska. To sprawia że mniej pomyj się wyleje na Ciebie. Proste stwierdzenia typu „Rozumiem że jest Pan zły” ratują życie.

6. Miej pewną siebie mowę ciała

Klata do przodu. Pewny kontakt wzrokowy. Wyraźny głos. Wszystko co powiesz z kiepską mową ciała traci na jakimkolwiek znaczeniu dlatego popracuj nad swoją mową ciała. Ciało potrafi powiedzieć bardzo wiele i jako ludzie podświadomie słuchamy mowy ciała innych. Pamiętaj o tym.

Dobra, podstawy już mamy więc przejdźmy do poszczególnych rodzajów ludzi. Zaczniemy od

Pasywno-agresywny

Zawsze się trafi taki zawodnik który przy pomocy drobnych uszczypliwości, żartów lub komentarzy pokazuje nam jasno że nie podobamy mu się i uważa że jesteśmy do bani. Ci ludzie przeważnie mają z tobą jakiś problem ale boją się pójść z tobą w otwarty konflikt lub sytuacja im na to nie pozwala.

Dlatego ciągle będą rzucać takimi nieprzychylnymi tekstami i chamskimi żartami. Gdy znowu słyszysz taki niekorzystny komentarz w swoją stronę to jedyny sposób w jaki możesz zareagować to pójść na konfrontację. Niestety. Nie ma miękkiej gry. A w jaki sposób? Wyjaśniam w 3 prostych krokach

1. Powtórz to co oni powiedzieli

2. Wyjaśnij intencję tego co mówią

3. Zadaj zamknięte pytanie o ich negatywną intencję

Weźmy przykład koleżanki z pracy która ciągle wytyka ci przy współpracownikach że ubierasz się w second-hand i każde twoje ubranie stamtąd pochodzi. Dobra, lecimy

  • Czeeść, w którym lumpie kupiłaś te spodnie?
  • Kasia, raz za razem sugerujesz że moje ubrania pochodzą z lumpexu. Moim zdaniem robisz to tylko po to aby zdyskredytować moją osobę w oczach innych. Czy to prawda? Tak czy nie?

W takiej sytuacji nasza Kasia ma dwa wyjścia. Albo zacznie się wykręcać i się zamknie raz na zawsze albo wprost powie że Cię nie lubi. Jak powie wprost to najprościej jest się zapytać dlaczego i łagodzić sytuację.

Osądzacz

Wszyscy znamy ludzi co mają olbrzymią potrzebę oceniania innych i dawania nieproszonych rad lub wręcz rozkazów. Z takimi miśkami można sobie poradzić na dwa sposoby. Albo poprzez zwyczajne ignorowanie albo poprzez 3 proste kroki

1. wyolbrzymienie oceny do niebotycznych rozmiarów

2. zapytanie czy o to mu chodziło

3. szybką zmianę tematu

Przykładem niech będzie zrzędliwa sąsiadka która ciągle wkurza tekstem „Ty to już dawno powinieneś się ożenić”.

– Ty to już dawno powinieneś się ożenić.

– Mówiąc że dawno się powinienem ożenić sugerujesz że jestem tak brzydki i tak głupi że żadna kobieta mnie nie chce. To masz na myśli?

– Nie! Skąd

– Swoją drogą. Przypomniał mi się ten przepis na szarlotkę…. itd

Wybuchowiec

Jak łatwo się domyślić jest to osoba impulsywna której wystarczy iskra żeby krzyczeć na lewo i prawo. Głównym powodem takiego zachowania jest to że taka osoba nauczyła się tego że jak wrzeszczy to ma co chce. To trochę jak z dzieckiem które płaczem wymusza na rodzicach zakup lizaka w sklepie.

Jak z nimi sobie radzić? Jest tylko jedna metoda i nazywa się ona „Zrób coś niespodziewanego”. Wybuchowiec w odpowiedzi na swoje zachowanie spodziewa się albo krzyku zwrotnego albo poddania się. Jak odpowiesz im bezpiecznym językiem w „Wiem że jest to dla pana bardzo frustrujące..” albo „Tak. Ma pan rację że opłata 5zł za przelew bankowy to złodziejstwo i pewnie wystąpił jakiś błąd. Sprawdźmy to…” pokazujesz im że nie ma co się denerwować bo osiągnęli już swój cel jaki mieli.

Jeśli musisz się nie zgodzić to zacznij od zgodzenia się ze złością i odpowiedz dopiero jak się dana osoba uspokoi. Jak odpowiedzieć? Najlepiej konstruktywnością. Zadaj pytanie w stylu „Jak pan rozwiązałby ten problem?” a potem nie zgódź się i zacznij negocjować.

Przykład

Rozumiem że najlepszym rozwiązaniem dla Pana byłby zwrot tych 5zł za przelew aczkolwiek nie mogę tego zrobić ponieważ tak była skonstruowana Pańska umowa a nikt z nas nie ma takiej mocy aby tą umowę zmienić wstecz. Możemy zmienić plan na pańskim koncie aby w przyszłości nie było takich opłat. Czy możemy tak zrobić?

Rozpraszacz

Rozpraszacz to osoba która odwraca naszą uwagę od clue problemu wtrącając jakieś nieistotne z naszego punktu widzenia treści. Przykłady

  • W poprzedniej pracy robiliśmy to inaczej
  • Wszyscy kupują tą suszarkę do ubrań
  • Każdy ma buty Nike a ja nie
  • Rodzice Majki się na to zgodzili

Odpowiedzią na takie zarzuty jest zawsze to samo. Jest to stwierdzenie w stylu. „Jesteśmy tu a nie w miejscu X”. Odpowiedzi

  • Tematem naszej rozmowy nie jest to jak robiłeś to w poprzedniej pracy tylko to jak my rozwiążemy ten problem w naszych warunkach
  • Tylko my rozmawiamy o naszym domu i naszych potrzebach a nie o tym kto kupił suszarkę do ubrań
  • Tematem naszej rozmowy nie jest to kto jakie ma buty tylko to jakie buty potrzebujesz
  • Tematem naszej rozmowy nie są rodzice majki tylko nasza rodzina i nasze warunki życia.

Oczywiście wtedy możesz usłyszeć odpowiedź w stylu. Ale w poprzedniej pracy mieliśmy więcej tego lub mniej tamtego. Wtedy dalej odpowiadasz tym samym czyli ale tutaj mamy mniej tego i więcej tamtego.

Agresor

Agresor to osoba która osiąga swoje cele atakując innych na wszystkie możliwe sposoby. Atakuje krzykiem. Atakuje zawstydzaniem, groźbą, obrażaniem itd. Bardzo ważne jest to żebyś odpowiedział sobie na pytanie czy zawsze tak jest po to abyś przypadkiem nie poszedł na noże z wybuchowcem. Bo tak. Jedynym sposobem na agresora jest twoja asertywność i chłodna głowa. Taka osoba chce cię zdenerwować i zastraszyć. Ty odpowiadasz spokojem, kontaktem wzrokowym i asertywnością.

Jak jesteś pewien że agresor to agresor to ze spokojem i asertywnością odpowiedz im na ich ataki. Przykład

  • Agresor nazwijmy go Grzegorz gada i atakuje. Ty czekasz chwilę aby się wygadał i po jakimś czasie reagujesz.
  • Grzesiek, zatrzymaj się na chwilę. Słucham cię i słucham. Pozwól mi abym ja przedstawił swój punkt widzenia.
  • Agresor po czymś takim prawdopodobnie przerwie ci w pół zdania i dalej będzie atakował więc ty lecisz dalej i mówisz
  • Hej! Poprosiłem cię żebyś na chwilę się zatrzymał! Słuchałem cię bardzo długo. Teraz moja kolej.

Pewna mowa ciała. Asertywność i odważne przedstawianie swoich tez. Tylko w taki sposób poradzisz sobie z agresorem.

Narzekacz

Jest to najczęściej spotykana grupa w naszym kochanym kraju. Narzekamy na wszystko i robimy to po to aby poczuć się ze sobą lepiej albo aby podświadomie zwalić na kogoś winę że jest nam ciężko bo to ty mi kazałeś to robić a to jest taaakie nudne.

Na samym początku podkreślam jedną rzecz o której musisz wiedzieć. Na narzekaczy nie działa

  • Dawanie rozwiązania ich trudnej sytuacji – będą narzekać na rozwiązanie
  • Pocieszanie ich – obrażą się na ciebie że uważasz ich problem za mało istotny
  • Krytykowanie ich narzekania – będą narzekać na krytykę
  • Ignorowanie – ignorowanie nie sprawi że narzekacz przestanie narzekać.

Na narzekaczy działa inna strategia i nazwałbym ją Potwierdź i wróć na trasę. Przykłady

  • Tak. Korki potrafią być strasznie uciążliwe. Wracając do naszego projektu musimy zrobić XYZ.
  • Tak, ta babka z działu HR czasami potrafi dać w kość. Rozumiem twój ból aczkolwiek musimy dowieźć do końca ten ważny projekt i liczę tutaj na Ciebie. Wierzę w Ciebie! Dasz radę Michał!

Potwierdzenie musi być ich marudzenia musi być wykonane w sposób uprzejmy. Nie może być tak że narzekacz wyczuje że się z niego śmiejesz. Nie możesz być też zbyt agresywny. Musisz szczerze powiedzieć że jego problem jest prawdziwym problemem i przejść dalej.

Wiem czasami ciężko jest na szybko zmienić temat bo nie masz żadnego pomysłu w głowie. Na szczęście jest na to lekarstwo i opowiadam o nim w filmie „Lek na niezręczną ciszę” do którego gorąco zapraszam. Link do wideo wrzucam na ekran po prawej stronie.

Related Post

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.