youtube

Efekty detoksu dopaminowego [Moje doświadczenia]

Posted by admin

Dopaminowy detoks. W środowisku rozwoju osobistego czy biohackingu pojawiła się nowa moda polegająca na tym że rezygnujemy z rzeczy które aktywują nasz ośrodek nagrody i kończy się to wyrzutem dopaminy. Jakie są to rzeczy? Autor detoksu listuje 6 kategorii

  • emocjonalne jedzenie
  • nadużywanie internetu i gier
  • hazard i zakupoholizm
  • uzależnienie od pornografii i masturbacji
  • stosowanie rekreacyjnych używek
  • głód emocji i informacji

Głównym argumentem za detoksem jest fakt że wyrzut dopaminy uzależnia i tracimy kontrolę nad sobą i swoim zdrowiem. Dobrym przykładem jest binge-watching czyli kompulsywne oglądanie. Zdarzyło Ci się odpalić jeden odcinek serialu który kończył się serią odcinków jeden po drugim? Albo włączyłeś tiktoka na chwilę i nagle zleciała godzina? To jest właśnie binge-watching. Spowodowane jest to tym że chęć zaspokojenia ciekawości jest silniejsza od innych potrzeb w tym nawet snu(dlatego niektórzy potrafią zarwać noc z serialem).

Dlatego powstał pomysł który ma człowieka uniezależnić od niezdrowych bodźców. Polega to na okresowej minimalizacji niezdrowych bodźców aby odzyskać kontrolę i podnieść jakość życia.

Czytając wszystkie materiały o tym sposobie pomyślałem w stylu. Ok. Ma to sens. Stwierdziłem że warto sprawdzić czy jest to ok czy jest to coś co nie bardzo działa. Przez 90 dni postanowiłem wykonać kilka kroków:

  • wyrzuciłem social media(poza minimum polegającym na wrzucaniu treści do internetu)
  • wprowadziłem ścisłą dietę
  • wyrzuciłem używki w postaci kawy

Przejdźmy więc przez moje odczucia:

Dni 1-14 Grząskość

Pierwsze dwa tygodnie to była istna katorga. Nic mi się nie chciało. Byłem wiecznie poddenerwowany, zmęczony i zdołowany. Czułem się jak narkoman odcięty od narkotyków tylko w wersji light. Bardzo ciężki okres który wymaga nie lada odporności psychicznej żeby to przetrwać i wrócić do starych przyzwyczajeń.

Dni 14-45 Życie jest piękne

Po około dwóch tygodniach objawy odeszły i nagle poczułem że życie jest piękne! Zacząłem czerpać radość z innych rzeczy które zaniedbywałem bo miałem inne zajęcia(jak np. oglądanie netflixa). Zmęczenie odeszło, dołek przeszedł. Zacząłem o wiele lepiej spać, stałem się spokojniejszy a moje relacje towarzyskie ruszyły mocno do przodu.

W porównaniu do tego co było przed rozpoczęciem detoksu i jego początkowych dni to z pewnością można stwierdzić ze stałem się nadczłowiekiem.

Dni 45-90 Stabilizacja

Po około miesiącu miodowym nastąpił zjazd. Przestało być pięknie i życie wróciło do normy. Tak jakby organizm się dostosował do obecnych bodźców i zaczął się zachowywać tak jak wcześniej. Po 90 dniach detoksu przerwałem eksperyment bo najzwyczajniej w świecie chciałem być w kontakcie ze światem i chciałem podsumować to przedsięwzięcie co właśnie robię nagrywając ten film.

Co się zmieniło po eksperymencie?

  • Zrezygnowałem z picia kawy i dalej jej nie pije. Czy do niej wrócę? Nie wiem. Nie mówię tak ale też nie mówię nie.
  • Pozostałe nawyki wróciły do normy

Na co trzeba uważać?

Jak zagłębisz się w temat to natrafisz na ludzi którzy preferują wręcz pustelniczy tryb detoksu czyli rezygnację z każdej rzeczy dającej przyjemność niezależnie od tego czy jest ona dobra czy zła dla zdrowia. Jest to duża nadinterpretacja koncepcji twórcy i niekoniecznie takie podejście da lepsze efekty.

Ascetyczne podejście do życia będzie prowadzić do frustracji i olania tematu a koncepcja postów nie przewiduje całkowitej rezygnacji z aktywności stymulujących dopaminę tylko wymianę toksycznych zachowań na zachowania bardziej zdrowe.

Nie należy traktować przyjemności jako zła. Żyjemy na tym świecie po to aby czerpać przyjemność z życia.

Na sam koniec pojawia się pytanie. Czy warto stosować detoksy?

Odpowiedź brzmi. To zależy. Jak nie masz z czymś problemu to nie wyrzucaj tego z życia. Benefity detoksu są tylko wtedy gdy masz duży problem z uzależnieniem. Przykładem jest u mnie kawa. Byłem od niej mocno uzależniony i detoks pomógł mi to zrozumieć.

Dobrym pomysłem jest wyjazd w totalną ciszę i głuszę aby się wyluzować i odpocząć raz na jakiś czas. Proces polega na tym że np. raz na kwartał:

  • ustawiasz sobie kilka dni wolnego
  • zostawiasz telefon i komputer w domu
  • bierzesz ze sobą książki, notatnik i robisz sobie totalny detoks od wszystkiego aby odpocząć.

To daje nam odpoczynek i dobry reset. Robienie długotrwałych detoksów na kilkadziesiąt dni mija się z celem bo się zaadaptujesz do zmian. A jeśli chcesz zmienić coś w swoim życiu a nie potrafisz bo ci się nie chce to polecam moje szkolenie wideo jak zbudować system który zwycięża z lenistwem. Link do szkolenia w opisie filmu.

Jeśli chcesz wiedzieć więcej o tym jak zachować czystość umysłu to zapraszam do wideo „Jak zrobić reset mózgu” link do filmu wrzucam na kartę po prawej stronie.

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.