youtube

Historia sukcesu RedBulla

Posted by admin

Cześć, tu Szymon ze szkolawygrywania.pl Popraw jakość życia. W ostatnich miesiącach wyszła do świata bardzo zła informacja o tym że założyciel RedBulla Dietrich Mateschitz (Ditriś Mateszic) odszedł z naszego świata. Z racji że nie znam nikogo kto by nie znał RedBulla to chciałbym przybliżyć historię sukcesu tej firmy i marki. Zapraszam do oglądania.

Historia zaczyna się od właściciela i założyciela który był utalentowanym sprzedawcą. Zatrudnił się w koncernie Unilever i dzięki swojemu talentowi wylądował jako dyrektor marketingu w koncernie sprzedającym pastę do zębów Blendax(choć każdy z nas bardziej kojarzy Blend-a-med).

Jednak nasz bohater miał inne marzenia. Marzył zawsze o tym by mieć coś swojego i być bogatym. W jednej z gazet przeczytał artykuł o top 10 najwyższych płatników podatkowych w Japonii i zaskoczyło go to że w tym top 10 był człowiek sprzedający napoje energetyczne. Ta myśl zakiełkowała w jego głowie i na jednej ze swoich podróży służbowych do Tajlandii w 1982 roku lokalny dystrybutor pasty do zębów powiedział że energetyki schodzą jak świeże bułeczki wśród kierowców ciężarówek i pracowników fabryk i najlepiej schodzi Krating Daeng czyli w naszym tłumaczeniu z tajlandzkiego na polski -> czerwony byk.

Ditriś oczywiście spróbował napoju i napój pomógł mu z jet-lagiem. No i pomysł na biznes kliknął. Skonsultował się on z właścicielami energetyka i na podstawie tego napoju stworzył swój napój w Austrii. Trochę czasu minęło zanim zdobył wszystkie licencje i dopasował smak napoju pod gardła Europejskie ale w końcu w 1987 roku oficjalnie została założona firma RedBull która jest znana dzisiaj jako olbrzymia korporacja.

I teraz pojawia się pytanie. Jak do tego doszło? Oczywiście nie byłem w głowie Ditrisia ale widzę dwa ważne punkty ów które wydają się bardzo ważne. Przejdźmy przez nie

Dopracowany marketing

Główny właściciel RedBulla podczas projektowania puszki oraz logo wielokrotnie odrzucał kolejne propozycje. Puszka, barwy i logo firmy musiały być dopracowane w 100% i właściwie walczące byki są z nami do dnia dzisiejszego na różnego rodzaju, puszkach, czapkach, bluzach i nawet w herbie klubów piłkarskich Red Bull Salsburg czy RB Lipsk.

To samo dopracowanie dotyczy sloganu. Wiele prób kosztowało dojście do zdania „Doda ci skrzydeł!”. Z każdą propozycją która się pojawiała do czasu aż pojawił się słynny slogan Mateszic odpowiadał jedno zdanie. „To nie jest wystarczająco dobre.”

W większości przypadków przed finansowaniem sportów(o czym później) RedBull próbował marketingu szeptanego bo zwykłe reklamy były za drogie. Głównym celem marketingowym redbulla było docieranie do grupy odbiorców.

Na początku głównymi odbiorcami byli studenci oraz kluby nocne dlatego redbull zatrudniał studentów którzy jeździli samochodami z puszką redbulla po kampusach i rozdawali darmowe próbki na różnych wydarzeniach i oczywiście na imprezach(kto nie pił wódki z redbullem niech pierwszy rzuci kamieniem – oczywiście nie zachęcam). Reguły były proste. Jedna osoba polecała RedBulla. Inna próbowała i polecała dalej. I co ciekawe. To działało bardzo dobrze.

W późniejszych etapach stosowano tą samą strategię ale w kolejnych miejscach gdzie ludzie mogą potrzebować pobudzenia. A pobudzenia potrzeba praktycznie wszędzie więc i sprzedaż redbulla szybowała.

Jednak ta myśl że trzeba docierać do grupy odbiorców cały czas towarzyszy tej firmie. Jak jest jakiś event gdzie są ludzie co piją energetyki to redbull tam będzie. I zawsze będzie dopasowany do swojej grupy odbiorców. Jak mi nie wierzysz to zobacz ich social media. Są idealnie dopasowani do swoich klientów.

Poza marketingiem szeptanym Redbull zawsze szukał sposobów na przekraczanie kolejnych granic i innowacje. Wiec poszli w sport. Ale nie jak każdy sobie pomyśli że cyk weźmiemy logo na koszulkach albo nazwę stadionu. RedBull poszedł w sponsoring w różnych dziedzinach sportu w różnych sportach ekstremalnych oraz w przejmowaniu na własność całych klubów. Jednym zdaniem poszli grubo. Redbull posiada

  • Prawie 500 sportowców w sportach ekstremalnych
  • Sponsoring w Formule 1
  • Stworzono kluby piłkarskie w Austrii Niemczech oraz USA(głównie przejmowali klub i zmieniali wszystko).
  • Dodatkowo mamy hokej, skoki narciarskie, esport, kolarstwo, żużel
  • i inne których pewnie nie znam.

Kończąc kwestie marketingu bo o nim każdy wie, przejdźmy do drugiej cechy czyli do

Pokonywanie oporu i wytrwałość

Mam wrażenie że właściciel RedBulla szedł z maksymą im ciężej tym lepiej. Gdy chciał otworzyć firmę to musiał męczyć się z licencją i testami przez 3 lata. Wszyscy znajomi mówili że ten biznes mu się nie uda i starci wszystkie oszczędności. W momencie gdy otwierał Red Bull Salsburg tak samo miał konflikt z kibicami bo zniszczył tradycję i historię klubu który przejmował.

Na początku Mateszic miał problem ze znalezieniem podwykonawcy który mu zabutelkuje produkt. Pierwsze lata Redbulla w Austrii to były straty. Lecz właściciel się nie poddawał. W wielu krajach RedBull przechodził ścieżkę zdrowia i np. w Wielkiej Brytanii po dwóch latach firma miała 12 milionów dolarów straty. Jednak firma przetrwała.

To całe pokonywanie oporu sprowadza nas do kolejnej cechy czyli do wytrwałości. RedBull niby jest młodą firmą bo istnieje raptem 35 lat ale jednak jest dość wytrwale budowaną firmą. Zanim RedBull zaatakował rynek Amerykański to minęło 10lat od założenia i marka była już mocno zakorzeniona na rynku Europejskim. Redbull nie był jak obecne startupy które chcą budują swoje firmy bardzo szybko. Redbull budował swoje firmy metodycznie i wytrwale. Kawałek po kawałku.

Podsumowując

Redbull to firma która podbiła swój rynek nietuzinkowym podejściem do marketingu i zaskakującą wytrwałością. Wniosek dla nas jest taki że można próbować robić coś inaczej i odnosić sukcesy jednak należy pamiętać o tym żeby nie łamać podstawowych praw marketingu.

No i to by było na tyle jeśli chodzi o to wideo. Standardowo zapraszam do mojego newslettera gdzie co niedziela wysyłam za darmo materiały premium z tematyki rozwoju osobistego dodatkowo bardzo dobrze wiesz jak działa ten serwis. Abym się rozwijał to potrzebuje twojego lajka oraz komentarza więc kliknij i skomentuj aby moja praca nie szła na marne. Dzięki za oglądanie i do następnego! Cześć!

https://marqueex.com/how-the-marketing-strategy-of-red-bull-gave-its-wings/

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.