youtube

Jak szybko zapamiętywać – mnemotechniki

Posted by admin

Cześć! Ja jestem Szymon i witam cie na kanale szkola wygrywania. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o tym jak nauczyc sie szybko zapamietywać. A pomogą nam w tym techniki o ktorych juz kiedys wspominalem w filmie dotyczącym motywacji do nauki. A mianowicie chodzi o mnemotechniki. Zapraszam do oglądania

Zanim zaczniemy to standardowo zapraszam na moją stronę szkolawygrywania.pl/darmowy-ebook gdzie do odebrania jest darmowy ebook „3 sposoby na pokonanie blokady stresu” Gorąco zachęcam

Mnemotechniki to sposoby poprawiania ludzkiej pamięci. Znajduje się w nich szereg technik, które pozwalają nam na szybsze uczenie się czy zapamiętywanie. Mnemotechniki z jednej strony ogólnie poprawiają naszą pamięć i koncentrację, a z drugiej ułatwiają zapamiętywanie ważnych haseł, PIN-ów, numerów telefonów czy treści wykładów lub książek.

I to nie jest czarnoksiężnictwo. Te techniki po prostu działają. Przejdźmy więc przez najpopularniejsze mnemotechniki.

  1. OBSERWACJA

To jest najwazniejsza rzecz do zapamietania z tego filmu.

NAJWAZNIEJSZYM ASPEKTEM PAMIECI JEST OBSERWACJA I UWAZNOSC

Przejdzmy do przykladu. Wyobraz sobie ze siedzisz i czytasz ksiazke a w tle leci sobie telewizor w pokoju w ktorym przebywasz. Nagle cos w telewizji przykuło twoja uwage na dwie minuty. Wracasz do czytania i co?

  • nie wiesz gdzie skonczyles czytac
  • nie wiesz co czytales
  • na dobra sprawe nic nie wiesz i zaczynasz od nowa

Taka sytuacja pokazuje ze cos cztytamy ale nie widzimy tego co czytamy(czyli tego nie obserwujemy). Bez obserwacji nie ma zapamietywania.

Dlatego jak chcesz sie czegos nauczyc to specjalnie zwolnij i patrz na to zo robisz i co czytasz lub oglądasz.

2. Łączenie

Dobra, tutaj już mamy prawdziwą technikę do nauczenia sie a nie jakies głupie porady typu zwolnij jak się uczysz 😀

Juz w starozytnej grecjii filozofowie zauwazyli że ludzie lubią wszystko ze sobą łączyć i nasza pamięć właśnie działa w taki sposób że łączy jedną czesc informacji z drugą. Dlatego czesto jest tak ze jakas piosenka przypomina ci konkretne wspomnienia o ktorych czesto na codzien nie myslisz a nawet o nich zapominasz.

I okazuje sie ze to mozna wykorzystywać świadomie. Jak? ano na zasadzie głupich skojarzeń i tą metodę profesjonalnie nazwano jako łańcuchowa metoda skojarzeń

Polega ona łączeniu ze sobą kolejnych jednostek informacji w ciąg. Kojarzymy pierwszy element z drugim, drugi z trzecim, trzeci z czwartym, itd.

Teraz praktyka:

1. Wybierz listę rzeczy, które chcesz zapamiętać. przykładowo weźmy listę zakupów.
2. Skojarz pierwszą rzecz z listy z elementem, który kojarzy Ci się z całością. W przykładzie z zakupami, może to być market czy typowy ryneczek
3. Układaj kolejne historyjki, od elementu bazowego, aż po ostatni. Dla ułatwienia możesz ostatni skojarzyć również z elementem bazowym, aby przypomnieć sobie całość od tyłu.
4. Powtórz kilkukrotnie listę.

Pamiętaj, aby skojarzenia pomiędzy elementami były:

  • Przejaskrawione: gigantyczne lub zminiaturyzowane, zamiast 1 – tysiące, miliony elementów.
  • Dynamiczne: znacznie łatwiej przypomnisz sobie wydarzenia gwałtowne, niż powolne
  • Absurdalne, niespotykane w życiu: im głupsze, śmieszniejsze tym lepiej zapamiętasz!
  • Twoje własne: najlepiej, jeśli jesteś autorem skojarzenia, a nie bierzesz je od kogoś innego

Przykład

Twoja lista zakupów zawiera mąkę, wodę do picia, pomidory, zeszyt.

Najpierw skojarz pierwszy element z sytuacją. Tutaj, wchodzisz do sklepu i na Ciebie wysypuje się tona mąki, cały sklep jest biały od mąki czuć mąką jak w piekarni. Następnie patrzysz a tu w stoisku butelek z wodą do picia wylewa się masa wody do takich rozmiarów że zaczynasz się topić. Po wypłynięciu na powierzchnię zahaczasz ręką o gałąź z pomidorami. Po uspokojeniu się sytuacji gdzie woda wypłynęła ze sklepu chcesz się czymś wytrzeć. Niestety wszystkie ręczniki są mokre ale okazało się że są zafoliowane zeszyty więc bierzesz jeden z nich, wyrywasz kartki i wycierasz się nimi.

Tak samo można kojarzyć słowa z obcych języków. Przykładowo mamy słówko parafia która po angielsku brzmi PAR-ISZ bardzo prosto to kojarzymy ze stolicą francji.

3. Podobieństwo fonetyczne

Bardzo fajna metoda w przypadku zapamiętywania liczb. Szukamy podobnych fonetycznie wyrażeń dla liczb. Wybieramy sobie słowa dla liczb np.

  • raz – głaz
  • dwa – drwal
  • trzy – bzy
  • cztery – sery
  • pięć – rtęć
  • sześć – jeść
  • siedem – krem
  • osiem – prosię
  • dziewięć – skręć
  • dziesięć – pieczęć

Tutaj tak samo jak w skojarzeniach zapamiętanie będzie polegało na utworzeniu ciągu skojarzeń pomiędzy wyrazami-symbolami, które przyporządkowaliśmy kolejnym liczbom.

Tutaj tak samo można przypisać jakiś obraz np. łabędź do dwójki. Tak samo możesz przypisać obraz do litery alfabetu albo do znaku i zapamiętywać różne trudne hasła.

4. Zapamiętywanie tekstu

Jak zapamiętać całe zdania które chcemy wypowiedzieć? Jak zapamiętać cytaty? Tutaj mamy też rozwiązanie. Bierzemy najważniejsze słowa z tekstu, łączymy je skojarzeniami i następnie czytamy kilkukrotnie cały cytat. Takie coś sprawia że jak pamiętamy główne wyrażenia to pamiętamy całe zdania.

Weźmy sobie cytat.

Nie obawiam się śmierci. Najzwyczajniej w świecie nie chcę tam być kiedy to się wydarzy.

Z tego zdania bierzemy:

Nie obawiam, śmierci, tam, być, wydarzy.

i łączymy to ze sobą.

5. Pałac pamięci

To metoda, która najprawdopodobniej jest najstarszą spośród wymienionych. Stosowali ją m.in. najsłynniejsi starożytni mówcy. Polega ona na kojarzeniu elementów, które chcemy zapamiętać z miejscami w świecie rzeczywistym lub przez nas wyobrażonym. Nadaje się ona dobrze do zapamiętywania wykładów, przemówień i innych rzeczy, gdzie ważna jest kolejność i porządek. Nie pozwala ona jednak wyrywkowo przypomnieć sobie poszczególnych elementów danego pałacu. Prezentując obszerną treść, poszczególne punkty wykładu kojarzymy z konkretnym pomieszczeniem naszego „pałacu pamięci”. Zaczynamy od wstępu, który wyobrażamy sobie jako przedsionek. Chcemy przedstawić na tym etapie trzy główne myśli, które możemy wyobrazić sobie jako trzy obrazy zawieszone na ścianie naszego przedsionka. Kiedy przekażemy zaplanowaną treść, przechodzimy do następnego punktu naszego wystąpienia, co wizualizujemy sobie jako przejście do kolejnego pokoju, gdzie następne główne myśli mogą być reprezentowane przez inne elementy wyposażenia wnętrza danego wyimaginowanego pomieszczenia itd.

6. Akronimy i metoda pierwszych liter

To technika polegająca na tym, że gdy chcemy zapamiętać jakieś wyrazy to tworzymy nowe słowo lub zdanie, które zawiera pierwsze litery wyrazów, które chcemy zapamiętać.

– Znaczące, czyli takie skrótowce, które mają jakieś znaczenie np. HOMES (ang. domy) – lista wielkich jezior Ameryki północnej: Huron, Ontario, Michigan, Erie, Superior.

– Nieznaczące, to takie wyrazy, które po stworzeniu nie mają znaczenia np. MNAR – Myśl, Notuj, Analizuj, Rób

Jeśli chodzi o metodę pierwszych liter to jest ona podobna do metody akronimów, tylko tutaj tworzymy całe zdania z wyrazami, których pierwsze litery mają znaczenie. Przy pomocy zdania „Mój Wuj Zawsze Ma Jakieś Słodycze Ukryte Nad Piecem” możemy zapamiętać nazwy 9 planet: Merkury, Wenus, Ziemia, Mars, Jowisz, Saturn, Uran, Neptun, Pluton.

I to by było na tyle jeśli chodzi o ten film. Standardowo już zapraszam

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.