youtube

Ostrożny przedsiębiorca(reluctant entrepreneur) Michael Masterson [Streszczenie i Omówienie]

Posted by admin

Cześć, tu Szymon ze szkolawygrywania.pl Popraw jakość życia. Mam problem ze słowem reluctant. Bo jest to słowo które oznacza niechętny i niezdecydowany. Lecz w tej książce nie chodzi o to aby nie być niechętnym do prowadzenia firmy więc uznałem że lepiej nazwać ten tytuł słowem „ostrożny”. Słowo ostrożny lepiej oddaje duch tej książki dlatego stwierdziłem że lepiej to przetłumaczyć tym słowem.

I teraz pojawia się pytanie. Co to za książka? Jest to kolejna książka z cyklu książki ludzi którzy się dorobili i tłumaczą jak budować firmy. I szczerze. Ta książka odpowiada mojemu modelowi myślenia o budowaniu firm. Szczególnie w Polsce. Zapraszam do oglądania.

Michael Masterson to konsultant biznesowy. Był właścicielem lub zasiadał w zarządach spółek giełdowych, firm produkcyjnych i usługowych oraz organizacjach non profit. Jest milionerem i współtwórcą wielu wielomilionowych firm. Napisał wiele poczytnych książek z najpopularniejszą Gotów, Pal, Cel.

Kto to ten ostrożny przedsiębiorca?

Ostrożny przedsiębiorca to osoba która pragnie bogactwa ale nie chce podejmować ryzyka zakładając biznes. Taka osoba pracuje na etacie i w tym samym czasie buduje swój biznes po pracy i w weekendy. Głównym celem jest rezygnacja z pracy na etacie bez podejmowania olbrzymiego ryzyka zakładając firmę „w ciemno”. Taka osoba akceptuje fakt że będzie musiała pracować od 70 do 90 godzin tygodniowo przez kilka lat po to aby zbudować biznes na który bezpiecznie będzie mógł się przesiąść.

Zasady ostrożnego przedsiębiorcy

Całą zabawę w ostrożnego przedsiębiorcę można zebrać do kilku zasad które są ekstremalnie ważne. Przejdźmy przez nie:

  • Nie rezygnuj z etatu do czasu aż upewnisz się że twoja firma jest dochodowa
  • Nie przejmuj się wyborem branży. Wybierz cokolwiek co uważasz za słuszne
  • Jak już wybrałeś branżę to studiuj ją na wszystkie sposoby. Przykładowo
    • znajdź w tej branży dodatkową pracę taką jak np. staż aby zobaczyć jak pracują inne firmy
    • czytaj prasę biznesową aby zbierać dobre praktyki
    • uczestnicz w konferencjach branżowych
    • wykupuj i przerabiaj kursy online dotyczące twojej branży
  • Pozytywny cash-flow jest najważniejszy. Poświęcaj mu całą swoją energię.

Plan zaczynania firmy

Złe powody zaczynania biznesu

Jest klika złych powodów dlaczego zakładamy biznes. Przejdźmy przez nie.

  • Chcę założyć firmę bo jestem bezrobotny.

To że obecnie nie masz pracy nie jest dobrym powodem do startowania biznesu. Nie masz gwarancji że biznes wypali. Biznes może nie działać przez pierwszy rok istnienia i w takiej sytuacji z czego weźmiesz pieniądze na jedzenie? Możesz mieć super pomysł a i tak odnieść porażkę i skończyć z długami.

  • Nie chcę pracować dla innych

Zawsze pracujesz dla kogoś innego. Na etacie pracujesz dla swojego przełożonego. Jak masz własny biznes to nie masz przełożonego ale masz klientów dla których pracujesz. Niby duża różnica a na dobrą sprawę żadna(a nawet gorsza bo klienci częściej mają wyższe wymagania od szefa)

  • Chce mniej pracować

Koniec końców jak biznes się dobrze poukłada to może tak być że będziesz mniej pracować ale w większości przypadków okazuje się że ludzie prowadzący własną działalność pracują więcej i ciężej.

  • Nie lubisz pracować z ludźmi

Tutaj muszę cię zmartwić. Jeszcze nikt nie zbudował wielomilionowego biznesu bez współpracy z innymi. Może być tak że ty będziesz pierwszą osobą. Spróbuj! Jednak szanse na to że Ci się uda nie są zbyt wysokie.

  • Szukasz sposobu na łatwy i szybki zarobek

Tutaj też muszę Cię zmartwić. Biznes to sztuka ciągłego omijania przeszkód. Podczas prowadzenia firmy co chwila pojawiają się różne problemy więc te pieniądze nie są ani szybko ani łatwo.

Błąd wyboru biznesu do prowadzenia

Wybierając branżę mówiłem o tym aby nie przejmować się i wybrać to co słuszne. I tutaj chcę lekko rozwinąć ten temat. Nie wszystkie biznesy są równe. Niektóre wymagają wkładu finansowego, niektóre nie. Niektóre mają dużą konkurencję, niektóre tej konkurencji nie mają. Wybór wcale nie jest łatwy ale jest kilka wskazówek które trzeba uwzględnić. Przejdźmy przez nie:

  • Wybierz biznes który znasz.

Im bardziej jakiegoś biznesu nie znasz tym większa szansa na to że Ci się nie uda. Jak zaczynasz biznes w którym nigdy nie pracowałeś to bądź świadomy tego że większość rzeczy które będziesz robić, będziesz robić źle.

  • Wybierz coś na co jest popyt

Jeszcze nikt nie wygrał z prawem popytu. Chcesz być pierwszy to próbuj jednak nie polecam.

  • Bądź świadomy tego że biznes nie wygląda tak samo jak pasja

Możesz uwielbiać czytać książki, możesz uwielbiać zapach książek ale uwielbienie do książek nie jest tym samym co sprzedaż książek i prowadzenie księgarni. To samo dotyczy się restauracji. To że uwielbiasz gotować nie jest tożsame z prowadzeniem biznesu gastronomicznego.

Wybór produktu do sprzedaży

Nie ma obowiązku tworzenia czegoś innowacyjnego. Jeśli nikt nie sprzedaje tego co chcesz sprzedawać to z dużym prawdopodobieństwem nie ma na to popytu. W pierwszej kolejności spróbuj z produktami które sprzedają inni. Produkt który udowodnił że jest na niego popyt. Możesz poszukać jakiejś przewagi rynkowej nad innymi. Nie myśl o tym że zostaniesz nowym facebookiem albo nowym youtubem. Szanse na coś takiego są równe jeden na miliard.

Dlatego warto stworzyć coś co już znasz. Produkt który już wypełnia określoną niszę(pamiętaj o prawie popytu). Musi to być coś co cię interesuje abyś mógł się wyróżnić. Jak już znajdziesz taki produkt to szukaj sposobów na to żeby ten produkt ulepszyć.

Wybierz sposób marketingu

Każda firma potrzebuje na dobrą sprawę trzy rzeczy

  • Produkt
  • Finanse
  • Marketing

Zawsze jak firma nie działa to jeden z tych obszarów leży. Aby firma dobrze prosperowała to niezbędnym jest ustalenie sposobu dotarcia do klienta. Bez tego firma nie będzie działać. Dlatego określ najskuteczniejszy sposób dotarcia do klienta i go określ.

Znajdź na to czas

Do zbudowania dobrej firmy poza planem(czyli branża, produkt, marketing) mamy jeszcze inne obszary. Takie jak

  • Czas
  • Pieniądze
  • Umiejętności

Czyli jak się wydaje podstawy podstaw. Przejdźmy przez nie.

Jeśli chodzi o czas to musisz nauczyć się zarządzać czasem i wygrywać ze swoim lenistwem. Jak nie wiesz jak to zrobić to polecam swój kurs „Ostateczne rozwiązanie problemu lenistwa” – link w opisie

Jeśli chodzi o pieniądze to znowu masz 3 opcje:

  • swoje prywatne pieniądze
  • pieniądze pożyczone od innych
  • pieniądze klientów

No i nie będę ukrywał że najlepszym rozwiązaniem są pieniądze klientów(czyli to co mówił feliks dennis finansuj pieniądze z zysków)

A jeśli chodzi o umiejętności to najzwyczajniej w świecie chodzi o to aby pamiętać o ciągłej nauce bo jak przestaniesz się uczyć to firma padnie. Jeśli chodzi o nauczenie się tego jak firma funkcjonuje to potrzeba na to masę czasu i straconych pieniędzy. No chyba że masz cichego wspomagacza w postaci kogoś doświadczonego który ci podpowiada. I tym płynnym sposobem przechodzimy do kolejnego punktu czyli do

Mentoringu

Nie będę się tutaj zbytnio rozwijał jeśli chodzi o mentoring bo każdy z nas dobrze wie kim taki mentor jest. Jednak chcę opisać sposób jaki autor książki przedstawił na znalezienie takiego mentora.

  1. Rozejrzyj się w swojej branży za ludźmi którzy w ciągu ostatnich 5 lat odeszli na emeryturę.
  2. Odrzuć tych co odeszli na emeryturę w ciągu ostanich 2 lat ponieważ jeszcze się cieszą emeryturą
  3. Zrób listę co najmniej 5 takich ludzi
  4. Napisz do tych ludzi email że bardzo doceniasz ich osiągnięcia biznesowe i skromnie zapytaj czy nie chcieliby dać ci parę porad biznesowych
  5. Jak mieszka niedaleko Ciebie to zaproś na lunch jak daleko to poproś o krótką rozmowę telefoniczną.
  6. Na spotkaniu zadawaj masę pytań i słuchaj z uwagą.
  7. Jak wasze osobowości zaskoczą to masz mentora.

Jak widać przy zaczynaniu firmy jest trochę rzeczy do ogarnięcia. Przejdźmy do kolejnej sekcji czyli do

Pracownicy w twojej firmie

Prowadzenie dobrego biznesu wymaga szeregu super umiejętności. I ok. Fajnie jest je posiadać. Nauczenie się tych umiejętności nie jest proste, łatwe i przyjemne bo najzwyczajniej w świecie możesz nie mieć inklinacji do ich posiadania. Lecz spokojnie nie wszystko stracone. Wystarczy że zbudujesz firmę na odpowiednim poziomie a potem zatrudniasz od tego supergwiazdy.

Supergwiazdy czyli odpowiedni ludzie którzy pomogą ci w rozbudowywaniu twojego biznesu. Autor pracowników firmy podzielił na 5 typów.

  • słabi pracownicy
  • średni pracownicy
  • dobrzy pracownicy
  • doskonali pracownicy
  • supergwiazdy

Średni i słabi są do odstrzału na tzw. „dzień dobry”. Dobrzy powinni dostać szansę w postaci krótkiego odcinka czasu na to aby stać się pracownikiem doskonałym. Doskonałych pracowników traktuj dobrze. Supergwiazda to pracownik lepszy niż wielokrotność doskonałego pracownika. Supergwiazda zarobi Ci miliony.

Jak taką osobę rozpoznać:

  • taka osoba uczy się twoich procesów szybciej niż jesteś w stanie je wytłumaczyć
  • taka osoba sama rozwiązuje problemy na swojej drodze i nawet ci o nich nie mówi
  • taka osoba weźmie na swoje barki każde wyzwanie i co ciekawe w 95% przypadków zrealizuje ten projekt
  • taka osoba podziela twoją wizję i twój entuzjazm

W momencie gdy znajdziesz taką osobę to stopniowo dawaj mu pełnię władzy nad danym obszarem w firmie. Płać mu trochę więcej niż może dostać na rynku(ale nie zbyt dużo bo działa to deprymująco). Szukaj wyzwań dla tej osoby, dawaj im feedback, doradzaj. Dawaj im najlepszą pracę i dawaj im dużo pracy żeby się nie zanudzili. Supergwiazdy to najważniejszy zasób w twojej firmie.

Przy zatrzymaniu takich ludzi najważniejsza cecha to twoja dobra wola. Jak masz w sobie dobrą wolę i chcesz aby pracownicy odnosili sukcesy to ci ludzie zostaną przy tobie. Jak widzisz ludzi jak zwykłe zasoby to daleko nie zajedziesz.

W dużym skrócie. Supergwiazdy to twoi przyszli dyrektorzy marketingu, operacji, sprzedaży, finansów oraz IT. To ludzie którzy będą zarządzać całą twoją firmą. To muszą być ludzie utalentowani.

Jeśli chodzi szukanie takich ludzi to autor poleca najpierw szukać wśród już zatrudnionych. A dodatkowo dodaje że przy zatrudnianiu kandydaci muszą spełniać 3 czynniki

  • Muszą mieć w sobie poczucie pilności. W momencie gdy wyznaczasz im deadline(czyli termin końcowy) oni muszą wiedzieć że ten termin jest nienaruszalny
  • Muszą mieć silną etykę pracy. Nie chcesz leni na swoim pokładzie
  • Muszą szanować twoich klientów. Klienci inwestują pieniądze w twojej firmie. Każdy pracownik powinien wiedzieć że ich główną misją w tej firmie to służenie klientowi.

Autor uważa że ponad połowa pieniędzy które zarobił pochodzi z inwestycji w odpowiednich ludzi którzy mu te pieniądze zarobili. Dlatego warto szukać idealnych pracowników.

Dodatkowo książka zawiera rozdziały o tworzeniu organizacji, relacjach biznesowych, marketingu, utrzymaniu kontroli nad rozwijającą się firmą oraz przywództwie. Osobiście uważam że rozdziały o zasadach i pracownikach są najważniejsze więc w tym miejscu zakończę to wideo. Jeśli chcesz abym omówił dalszą część to napisz w komentarzu ,daj mi znać na instagramie lub napisz do mnie maila na szymon@szkolawygrywania.pl Dzięki za oglądanie i do następnego. Cześć!

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.