youtube

Zwiększ poczucie własnej wartości – samoakceptacja

Posted by admin

Cześć,

Ja jestem Szymon i witam Cie na kanale szkola wygrywania. W dzisiejszym odcinku porozmawiamy o kolejnym czynniku który pozwoli ci zwiększyć twoje poczucie własnej wartości a jest nim samoakceptacja. Zapraszam do oglądania

Zanim zaczniemy to standardowo przypominam że jest to film który jest odcinkiem z serii o poczuciu własnej wartości więc jak trafiłeś na ten film i jest on twoim pierwszym to polecam najpierw zobaczyć film „Co to jest poczucie własnej wartości i jak je osiągnąć” a następnie kolejne filmy dotyczące poczucia własnej wartości w tym ten film. Jeśli jednak już je zobaczyłeś to lecimy dalej z samoakceptacją.

Samoakceptacja a samocena jest często mylnie łączona i traktowana jako jedno. To nie jest prawda. Samoakceptacja to jeden z elementów poczucia własnej wartości(czyli samooceny). A różnica pomiędzy nimi jest taka że

Samoocena jest czymś czego doznajemy a samoakceptacja jest czymś co robimy. Innymi słowy akceptacja jest odmową bycia dla siebie wrogiem. Dodatkowo za samoakceptacją jest dopuszczenie do siebie doświadczania różnych emocji typu cieszę się, jestem zły, jestem smutny, popełniłem błąd. Po prostu jesteśmy w stanie wyrażać siebie. Może to jest złe, może to jest dobre ale tacy jesteśmy.

Samoakceptacja to właściwie kluczowa kwestia która podkopuje wszystko co w życiu chcemy robić i co w życiu mamy.

MUSIMY ZDECYDOWAĆ ŻEBY CENIĆ SIEBIE, TRAKTOWAĆ SIEBIE Z SZACUNKIEM I WALCZYĆ O SWOJE PRAWO DO ISTNIENIA. MUSIMY UMIEĆ JASNO PRZYZNAĆ SOBIE CO CZUJEMY, JASNO PRZYZNAĆ SIĘ DO BŁĘDU I JASNO PRZYZNAĆ SIĘ DO TEGO GDZIE JESTEŚMY

Jak to osiągnąć?

Standardowo podrzucam ćwiczenia.

  1. Ćwiczenie z lustrem

Rozbierz się do naga i spójrz w lustro. Spójrz na swoją twarz i ciało. Zwróć uwagę na to co czujesz co ci się podoba w twoim ciele a co nie. Zostań przed tym lustrem przez kilkanaście minut pomimo tego ze to sprawia ci dyskomfort. Po tym czasie powiedz do siebie.

„Pomimo defektów i niedoskonałości akceptuję siebie bez zastrzeżeń całkowicie”.

2. Obserwacja swoich uczuć

Kolejna technika obserwowanie swoich uczuć. Cała zabawa składa się z 3 kroków

  1. Koncentrujemy się na uczuciach i emocjach jakie teraz odczuwamy
  2. Oddychamy głęboko i relaksujemy się w celu lepszego odczuwania emocji
  3. Przyznajemy sami do siebie że to są MOJE uczucia. (Ja to czuję i są to moje uczucia)

Uwaga: kiedy czujemy złość na samą myśl którą teraz przyszła nam do głowy to koncentrujemy się na złości. Nie walczmy z oporem tylko analizujmy i zawłaszczmy opór. Jest on nasz.

3. Stworzenie profilu swojej osoby

Kolejnym ćwiczeniem jest całkowite poznanie swojej osoby. Tego kim jestem. Prezentuję tutaj listę pytań które są do odpowiedzi. Odpowiadając na te pytania, masz okazję zastanowić się nad sobą. Jeżeli uważasz, że lista pytań nie jest wystarczająca, możesz ją uzupełnić. Chodzi o to, by odpowiedzi na pytania jak najdokładniej oddały obraz Twojej osoby.

  1. Co Ci się w Tobie najbardziej podoba?
  2. Co Ci się w Tobie nie podoba (lub najmniej podoba)?
  3. Co najbardziej lubisz u innych ludzi?
  4. Czego najbardziej nie lubisz u innych ludzi?
  5. Co się rozwesela? W jaki sposób się odprężasz?
  6. Co Cię denerwuje?
  7. Co czujesz wobec siebie?
    1. kocham siebie
    2. lubię siebie
    3. lubię siebie, ale są takie rzeczy, które w sobie nie lubię
    4. nie przepadam za sobą
  1. Jakie są główne powody, dla których takie właśnie uczucie odczuwasz najczęściej wobec siebie? 
  2. Co chciałbyś przede wszystkim rozwijać w sobie?
  3. Jaką swoją cechę chciałbyś przede wszystkim wyeliminować?

4. Zacznij siebie doceniać, nagradzać -drobnymi przyjemnościami, kąpielą, batonikiem czy np. czasem tylko dla siebie i uwagą.

Tutaj polecam tez każdego dnia wypisać to co dobrego zrobiłem danego dnia. Poprzez docenianie siebie budujemy pozytywne emocje wokół siebie.

5. Ostatnia technika to wypisanie 5 największych życiowych porażek

Bierzemy kartkę papieru. Robimy tabelkę z 2 kolumnami. W jednej piszemy porażkę a w drugiej pozytywny aspekt porażki.

Zastanów się co uważasz w Twoim życiu za porażkę, wypisz kilka swoich porażek, następnie zastanów się co pozytywnego przyniosło Ci takie doświadczenie.

To by było na tyle jeśli chodzi o ten film. Jeśli nie chcesz przegapić kolejnych porad dot. twojego życia to zasubskrybuj mój kanał klikając ten czerwony przycisk pod filmem. Dodatkowo obok łapek w góre jest taki przycisk z napisem udostępnij po kliknięciu którego możesz polecić ten film znajomym do czego bardzo zachęcam. Pozwoli to rozwinąć się mojemu kanałowi i da motywację do tego żeby dostarczać ci więcej fajnych filmów.

Zapraszam też oczywiście na mojego bloga szkolawygrywania.pl oraz na instagrama szkola.wygrywania gdzie znajdziesz codziennie dawkę inspiracji która zmotywuje się do pracy. Dzięki za oglądanie i do zobaczenia. Cześć!

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.