youtube

Historia sukcesu Toyoty

Posted by admin

Cześć, tu Szymon ze szkolawygrywania.pl Popraw jakość życia. Dzisiaj historia firmy która jest najłatwiejsza i najtrudniejsza do opisania. Najłatwiejsza bo większość wartości i procesów jest opisana i dostępna w internecie dla każdego. A najtrudniejsza dlatego że informacji jest tak dużo że ciężko jest wyciągnąć z tego esencję pod wideo idealne dla Was. Nie skłamię jeśli powiem że przejrzałem ponad 50 różnych źródeł. Jednak postaram się zebrać wszystko do kupy aby nagrać rozsądnej długości wideo. Zapraszam do historii największej marki samochodowej na świecie.

Każdy z nas zna historię gdzie ambicje rodzica są przekładane na dziecko i tworzy to bardzo nieszczęśliwe życie dla dziecka. W tym przypadku było w 100% odwrotnie. Cała historia marki Toyota zaczęła się od super ambicji Sakichi Toyoda i przeniesienia ich na syna Kiichiro Toyoda.

Sakichi Toyoda był zwykłym chłopakiem ze zwykłej biednej, japońskiej rodziny. Ojciec był farmerem i cieślą matka tkaczką. Były to czasy rewolucji przemysłowej w której Japonia postanowiła uczestniczyć i Sakichi próbował wymyślać maszyny tkackie i poskutkowało to otworzeniem warsztatu tkackiego z pierwszymi automatycznymi maszynami tkackimi w Japonii.

Dobra, ale zapytasz mnie gdzie tu są samochody? Spokojnie. Zaraz do tego dojdziemy. W 1910 roku w Japonię uderzył bardzo duży kryzys i nasz bohater stracił swoją firmę. Po utracie tych firm podróżował on do Ameryki oraz Europy w celu poszukiwania inspiracji. I tą inspiracje znalazł. Skala rewolucji przemysłowej w stanach zjednoczonych go zainspirowała. Podczas tej podróży zasiało się w jego głowie ziarno samochodów i w 1918 roku powrócił do Japonii aby otworzyć automatyczny warsztat tkacki.

Zarobione pieniądze w 1929 roku przekazał on swojemu synowi Kiichiro Toyoda któremu przekazał jeden cel. Wynalezienie Japońskiego samochodu. W tym samym roku Kiichiro pojechał do USA w poszukiwaniu inspiracji jak działają samochody w 1931 roku opracował swój prototyp silnika spalinowego. W 1935 roku syn zrealizował marzenie ojca i wyprodukował pierwszy japoński samochód. Niestety ojciec nie dożył tego wspaniałego momentu. Zmarł w 1930 roku.

Założę się że zauważyłeś tą malutką różnicę w Nazwie firmy a nazwisku założycieli. Firma obecnie nazywa się Toyota a założyciel nazywał się Toyoda. Dlaczego w 1936 zmieniono tą nazwę? Z przesądu. Słowo toyoda ma w japońskiej pisowni siedem znaków, a siódemka nie jest w Japonii szczęśliwą liczbą. Zmieniono więc nazwę z toyody na toyota, bo to słowo w ortografii japońskiej pisane jest przez osiem liter, a ósemka w Japonii jest szczęśliwą liczbą.

Teraz przyspieszymy trochę tą historię i przejdziemy do mięsa(czyli do powodów sukcesu). Od momentu powstania auta Firma cały czas się rozwijała. Co prawda w latach 40 przechodziła przez kryzys(głównie przez wojnę) to w latach 50 zaczęto wdrażać osławione już procesy. W 1966 roku zaczęto produkować najbardziej znany model czyli Corollę a lata 70 to czas kryzysu naftowego gdzie Amerykanie potrzebowali aut które mało palą. Toyota takie auta miała więc sprzedaż poszybowała w górę. Lata 80 to lata otwierania fabryk na całym świecie. W latach 90 powstało pierwsze auto hybrydowe a 21 wiek to kontynuacja globalizacji marki i dalszy rozwój. Przejdźmy więc do powodów sukcesu Toyoty.

Powody sukcesu Toyoty

W przypadku rozwoju Toyoty największy sukces jest w systemie funkcjonowania firmy. Te procesy rozpoczęto wdrażać w latach 50 gdy zauważono że Japońskie fabryki są o wiele mniej efektywne. Wdrożono to na tyle że procesy Toyoty stały się wręcz legendą.

Cały system składa się z 4 P(Filozofia (ang. Philosophy), Proces (ang. Process), Pracownicy i partnerzy (ang. People/partners), Rozwiązywanie problemów (ang. Problem solving)) przejdźmy przez każdy z punktów.

Filozofia

Cała filozofia zarządzania firmy polega na myśleniu długoterminowym czyli na opieraniu swoich decyzji na podstawie tego jaki to będzie miało wpływ w przyszłości nawet jeśli na początku będzie to przynosić straty. To wszystko przyświeca nadrzędnemu celowi czyli tworzeniu wartości dodanej dla klientów, społeczeństwa, społeczności lokalnej i partnerów.

Kultura organizacyjna Toyoty składa się z kilku ważnych faktów. A są nimi

  • Challenge, czyli stawianie przed pracownikami ciągłych wyzwań mających na celu poprawę środowiska pracy a także poszukiwanie pomysłowych rozwiązań
  • Kaizen czyli stałe polepszanie funkcjonowania procesów w firmie. W dużym skrócie polega ona na dokonywaniu zmian poprzez małe ulepszenia – dlatego często nazywa się to metodą małych kroków. Jeśli chcecie wideo o Lean i Kaizen to napiszcie w komentarzu)
  • Sprawdzanie przyczyn danej sytuacji problemowej u źródeł jej powstania (czyli często przeze mnie wspominane 5xwhy)
  • Wzajemny szacunek i praca zespołowa

Proces

Gdy myślimy o procesie w przypadku Toyoty to mamy szereg ważnych zasad które wiele różnych organizacji stara się kopiować. Powstały one po to aby unikać kilku niechcianych zjawisk(Nadprodukcja, czekanie, niepotrzebny transport, niepotrzebne przetwarzanie, nadmiar zapasów, niepotrzebna praca, defekty, niewykorzystana kreatywność pracownika)

Przejdźmy przez te zasady.

1. Tworzymy proces w taki sposób aby wszystkie problemy od razu wychodziły na jaw aby szybko je rozwiązać.

2. W pracy stosujemy system „ciągnięcia” zamiast „pchania” aby unikać nadprodukcji. Polega to na tym że każda część samochodu jest najpierw zamawiana w konkretnej ilości po to żeby nie produkować zbyt dużo. Ciągniemy z puli tyle części ile chcemy zamiast jest nam wpychana ich określona ilość i potem część leży nieużywana.

3. Wyrównywanie obciążenia pracą Toyota dąży do tego aby był balans

4. Zasada (wręcz kultura organizacyjna) przerywania procesu w celu rozwiązywania problemów, by od razu uzyskiwać właściwą jakość. Większość fabryk miało zasadę że produkcja nie może się zatrzymywać. Toyota ma procedury które mówią że:

  • Maszyny muszą mieć możliwość zatrzymania i alarmu w momencie wykrycia błędu
  • Wybrani pracownicy mają prawo zatrzymać produkcję jak zauważą błąd
  • Kierownicy i brygadziści są szkoleni jak pomagać pracownikom w przypadku gdy linia stanie

5. Zadania muszą być standaryzowane aby łatwiej je można było usprawnić. Wiadomo że standardy kojarzą się ze sztywnością i nudą. Tutaj jest to skonstruowane z myślą która ma pomagać pracownikom. Standard oznacza stabilność a gdy coś jest stabilne i standardowe to można to usprawniać. Każdy procesowiec Ci powie że jeśli nie masz opisanego procesu to nie wiesz co można poprawić. I to zdanie przyświeca tej zasadzie.

6. Kontrola wizualna pracy. Samo słowo kontrola mi się nie podoba. Lepiej bym powiedział transparentność. W fabryce Toyoty wszystko musi być widoczne żeby z łatwością można było stwierdzić czy wszystko działa poprawnie.

7. Stosowanie wyłącznie niezawodnej, gruntownie sprawdzonej technologii służącej pracownikom i procesom. Innowacja dopiero wtedy gdy wiadomo że dobrze działa.

Ludzie

W przypadku ludzi też mamy kilka zasad.

1. Wychowujemy liderów w firmie którzy którzy gruntownie rozumieją pracę, żyją ogólna koncepcją firmy i nauczają innych jak ona funkcjonuje. Czyli lider w Toyocie to osoba która wierzy i pielęgnuje jej zasady.

2. Kształć i rozwijaj ludzi którzy realizują koncepcję firmy. Czyli nie ma tam miejsca na wyjątkowe zespoły albo wyjątkowych ludzi. Toyota inwestuje tylko w tych którzy realizują koncepcję firmy i co ważniejsze w nią wierzą.

3. Szanujemy naszych partnerów. Rzucamy im wyzwania i pomagamy im w rozwijaniu się aby być jeszcze lepszym partnerem. Jak chcesz produkt wysokiej jakości to posiadaj dostawców wysokiej jakości. I Toyota w realizacji swojej strategii stara się trzymać swoich dostawców blisko.

Rozwiązywanie problemów

Przy rozwiązywaniu problemów Toyota stosuje trzy zasady

1. Genchi Genbutsu czyli osobiste sprawdzenie przyczyn danej sytuacji. Dotyczy to wszystkiego. Przykładowo w 2004 roku Toyota wyprodukowała auto Toyota Sienna minivan. Projektant auta Yuji Yokoya pojechał do Canady, USA i Meksyku sprawdzał jak jeździ się tym autem w tych krajach. Jeździł po każdym stanie(nawet w hawajach). W wyniku końcowym wprowadził sporo zmian w designie które nie miały sensu dla Japońskich projektantów.

2. Nie spiesz się z podejmowaniem decyzji i szukaj konsensusu ale jak już ją podejmiesz to wdrażaj ją w życie natychmiast.

3. Pozostanie organizacją ucząca się dzięki ciągłej refleksji i ciągłemu doskonaleniu. Toyota jako organizacja cały czas szuka słabych punktów które może poprawić. A jak je znajdzie to je wdraża.

No i to by było na tyle jeśli chodzi o to wideo. Standardowo zapraszam do mojego newslettera gdzie co niedziela wysyłam za darmo materiały premium z tematyki rozwoju osobistego dodatkowo bardzo dobrze wiesz jak działa ten serwis. Abym się rozwijał to potrzebuje twojego lajka oraz komentarza więc kliknij i skomentuj aby moja praca nie szła na marne. Dzięki za oglądanie i do następnego! Cześć!

Odebrałeś już prezent?

Zapisz się na moją listę mailową i odbierz ebooka "3 sposoby na lenistwo"

Uzupełnienie powyższego pola stanowi zgodę na otrzymywanie od Szkoły wygrywania newslettera zawierającego treści marketingowe. Zgodę można wycofać w każdym czasie. Wycofanie zgody nie ma wpływu na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.